سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیم وکابل

نظر

سیم و کابل

سیم و کابل از جمله تجهیزاتی است که در صنعت ساختمان بکار می رود و جهت انتقال جریان الکتریسیته و جریان برق مورد استفاده قرار میگیرد . سیم و کابل در واقع رساناهای الکتریکی هستند که در انواع مختلف بصورت تک رشته یا چند رشته با توجه به کاربری از آنها در صنعت استفاده می شود و در قسمت های بعدی این به مقاله به انواع سیم و کابل اشاره خواهیم کرد .

سیم و کابل و انواع آن

امروزه شرکت های بسیاری در زمبنه تولید انواع سیم و کابل مشغول بکار هستند که از معروف ترین آنها سیم و کابل خراسان افشار نژاد ، سیم و کابل مشهد ، سیم و کابل ابهر ،سیم و کابل آرین ابهر، سیم و کابل مغان ، سیم و کابل یزد ، سیم و کابل کمان ، سیم و کابل همدان و سیم و کابل سیمند کابل می باشد .

انتخاب یک سیم و کابل مناسب از لحاظ تحمل جریان عبوری و میزان مقاوت آنها در مقابل عوامل بیرونی از قبیل فشارهای مکانیکی خارجی ، شرایط محیطی و نحوه کاربرد آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت رعایت نکردن آن خسارات جبران نا پذیری را به همراه خواهد داشت . 

منظور از تحمل جریان عبوری ، میزان جریانی  مجازی است که قرار است از کابل عبور کند و با نام شدت جریان نیز شناخته شده و با حرف A نمایش داده میشود . برای اطلاع از اینکه هر کابل چه میزان تحمل جریان عبوری را دارد جداولی با استاندارد بین المنلی وجود دارد که با نام استاندارد IEC و VDE شناخته میشوند و میتوانید با رجوع به آنها با توجه به میزان جریان عبوری که قرار است از سیم و کابل عبور کند سیم و کابل مورد نظر خود را انتخاب نمایید که نمونه ای از آن در زیر نمایش داده شده است .

جدول سیم و کابل

 

افت ولتاژ نکته دیگری که در انتخاب سیم و کابل باید به آن توجه کرد که با توجه به متراژ سیم و کابل تغییر می کند و حتما در متراژ های بالا باید به آن توجه داشت .

از عوامل مهم دیگر دمای محیط است که قرار است سیم و کابل در آن قرار گیرد اگر توجه داشته باشید در جدول استاندارد IEC و VDE میزان شدت جریان مجاز برای هر سیم و کابل در دمای نرمال 35 درجه سانتیگراد است .

انواع سیم و کابل

سیم و کابل بر اساس میزان کاربرد و شرایط استفاده آنها دارای انواع مختلفی است و بطور کلی ساختمان آنها از یک یا چند رشته  هادی به هم تابیده شده و یا مفتول تشکیل شده است که جنس رسانا آن از جنس مس و یا آلومینیوم می باشد و توسط یک یا چند عایق پوشیده شده است .

عایق سیم و کابل دارای انواع مختلفی می باشد که با توجه به شرایط قرار گیری سیم و کابل و نوع کاربرد آن تولید می شود که در قسمت های بعدی این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد .

تفاوت سیم و کابل

سیم و کابل از لحاظ ساختاری تقریبا شبیه بهم هستند و هر دو از دو بخش هادی و عایق تشکیل شده اند ولی از لحاظ تعداد و نوع ، این دو بخش با هم تفاوتهایی دارند که به آن اشاره خواهیم کرد.

سیم ها معمولا از یک عایق جهت محافظت از هادی در ساختار آن استفاده می شود ولی کابل ها  علاوه بر یک عایق از چند عایق مجزا که هر کدام جهت پوشش هادی و یک غلاف بیرونی تشکیل می شود .

 

تفاوت سیم و کابل علاوه بر تعداد عایق در تعداد هادی و یا رسانا نیز هست بطوری که در سیم ها از یک یا چند رشته سیم بهم تابیده شده و یا مفتول تشکیل شده در صورتی که در کابل ها از یک یا چند رشته سیم در عایق جداگانه که توسط یک غلاف بیرونی احاطه شده  تشکیل شده است .

انواع سیم 

بطور کلی سیم برق در سیم کشی ساختمان به دو نوع سیم افشان و سیم مفتول تقسیم می شود .

سیم مفتول

سیم افشان


سیم مفتول

سیم مفتول از یک رشته سیم مسی که در دو نوع عایق و بدون عایق می باشد و در مسیرهای مستقم که دارای انعطاف کمتری هستند استفاده می شود.

سیم برق مفتول

 

سیم افشان

سیم افشان از تعداد زیادی از سیم های به هم تابیده شده تشکیل شده است که عموما در مسیرهایی که نیاز به انعطاف پذیری بالا دارد استفاده می شود.

درسیم کشی عموما از سیم برق ساختمانی در سایز 10،6،4،2.5،1.5 استفاده می کنند که عموما از نوع افشان و قابل انعطاف می باشد که بتوان داخل لوله برق و خرطومی برق به راحتی عبور کند برای مثال از این نوع سیم جهت سیم کشی روشنایی ساختمان ،  پریز ها و سیم کشی هواکش استفاده می شود .

سیم و کابل های آرین ابهر یکی از نمونه  سیم هایی است که با توجه به کیفیت عالی،رعایت استانداردهای بین المللی می توان جهت سیم کشی ساختمان با اطمینان از آن استفاده نمود.

 

سیم و کابل

انواع کابل

کابل ها در واقع هادی های عایق شده ای هستند که از دو یا چند رشته سیم با روکش عایق از جنس پلاستیک و یا pvc تشکیل شده اند و جزء مهمترین تجهیزات جهت انتقال برق در شبکه توزیع به حساب می آیند.

کابل ها بر اساس نوع کاربردی که دارند دارای انواع و اقسام مختلفی هستند ، برای مثال،ساختمان و ویژگی های یک کابل مورد استفاده شده برای آیفون تصویری  کاملا با کابل های برق در برق فشار ضعیف و فشار متوسط متفاوت هستند و نوع کاربرد و بکارگیری آنها در صنایع مختلف باعث می شود از لحاظ جنس،سطح مقطع،شکل،تعداد هادی ها،عایق های بکار رفته در آنها با هم تفاوت داشته باشند ولی اگر بخواهیم از لحاظ ساختاری به آن نگاه کنیم همگی دارای دو بخش هادی و عایق می باشند.

کابل و انواع آنها

هادی یا رسانا بکار رفته در کابلها از جنس مس و آلومینیوم می باشند، هادی مس بدلیل رسانای قوی در عبور جریان برق و همچنین استحکام مکانیکی خوب در برابر شرایط جوی و فشارهای خارجی بمراتب بهتر از آلومینیوم می باشد.

رسانا آلومینیوم بدلیل ارزان بودن در کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد ولی ضرایب هدایت بمراتب کمتری نسبت به مس دارد ولی در عوض دارای وزن کمتری می باشد.

 

عایق سیم و کابل

عایق در سیم و کابل مانع از هدایت جریان به بیرون می شود و مقاومت خوبی در برابر عوامل مکانیکی و محیطی باید داشته باشند،متداول ترین نوع عایق استفاده در سیم و کابل از جنس پلی وینیل کلراید یا pvc است که با نام پروتودور تیز شناخته می شود و در کابل هایی که در سیم کشی ساختمان،منازل و فشار ضعیف مورد استفاده قرار می گیرد کاربرد بسیار دارد.

انواع عایق در سیم و کابل

عایق پلی اتیلن نوع دیگری از عایق استفاده در کابلها می باشد که با نام pex یا xlpe شناخته می شوند و تحت عنوان پروتوتن نامگذاری می گردند.این عایق برای کابلهایی که در مکان با درجه دمای بالا است مورد استفاده قرار می گیرد و برای کاهش اشتعال پذیری از این عایق استفاده می شود.

 

شرکت سیم و کابل مشهد یکی از بهترین تولید کننده ها در زمینه سیم و کابل می باشد و می توان از آن به عنوان گزینه مناسبی جهت خرید سیم و کابل از آن استفاده کرد.

 

انواع کابل برق از نظر سطح ولتاژ

کابل ها از نظر سطح ولتاژی که از آنها عبور می کند به سه دسته تقسیم می شوند.

کابل فشار ضعیف

کابل فشار متوسط

کابل فشار قوی


کابل فشار ضعیف

این کابل ها دارای هادی از جنس مس و آلومینیوم می باشند و عموما عایق آنها از جنس pvc می باشدو توانایی تحمل ولتاژ تا 1000 وات را دارند و در صنایع ساختمان سازی و سیم کشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل فشار متوسط

کابل فشار متوسط دارای عایق از جنس xlpe و هادی از جنس مس یا آلومینیوم می باشد ولتاژ عبوری این کابلها کمتر از 36000 وات می باشند.

کابل فشار قوی

کابل فشار قوی دارای تحمل ولتاژ بین 36000 تا 400000 وات می باشد و جنس هادی آن از جنس مس و یا آلومینیوم می باشد و دارای عایقی از xlpe می باشد.

کابل فشار قوی